Niveau (Level)
KI.B3
|
Toelatingsvoorwaarden (Prerequisites)
Taal [BPSPN34] of gelijkwaardige
|
Doelstelling (Objectives)
De studenten moeten de theoretische relevantie, beperkingen en implementatiewijzen van de behandelde modellen in de computationele psycholinguïstiek kunnen weergeven en onderling vergelijken. Zij moeten voor de modellen predicties kunnen maken in voorbeeldsituaties.
|
Inhoud / Omschrijving (Contents)
Voor de processen die zich afspelen tijdens het begrijpen en voortbrengen van taal bestaan niet slechts verbale theorieën, maar ook computationele modellen die deze processen op de computer nabootsen. Een aantal van deze modellen, die symbolisch ('klassiek') en subsymbolisch (connectionistisch) van aard zijn, worden behandeld en met elkaar vergeleken. De modellen bestrijken de volgende onderzoeksdomeinen: auditieve woordherkenning, visuele woordherkenning en leren, zinsontleding, zinsproductie, lexicalisatie en fonologische encodering. Het nut van de verschillende computermodellen, maar ook de beperkingen ervan, wordt ter sprake gebracht.
|
Literatuur (Literature)
- enige hoofdstukken uit: Dijkstra, A. & De Smedt, K. (Eds.) (1996) 'Computational Psycholinguistics: AI and Connectionist Models of Human Language Processing'. London: Taylor & Francis
- enkele artikelen
|
Werkvormen (Teaching methods)
hoorcolleges
|
Inlichtingen (Information)
dr. A.F.J. Dijkstra, B.01.15, tel. 3615639, e-mail:
|
Coördinerend docent
dr. A.F.J. Dijkstra; dr. S. Frank; drs. M. Klein
|
Toetsingsvorm (Exam)
schriftelijke gesloten-boektoetsen met open-end vragen
|
Inschrijving ( Enrollment ) verplicht via KISS/TIS tot 2 werkdagen voor aanvang; deze inschrijving geldt tevens voor het tentamen |