Tentaminering
Schriftelijk tentamen.
|
Vereiste voorkennis
Het handboek van de Inleiding Sociale Geografie.
|
Keuzevak (Niet van toepassing als dit vak een verplicht onderdeel is van de opleiding)
Nee.
|
Leerdoelen
Na afloop van de cursus zijn studenten in staat: De achterliggende visie op ontwikkelingsprocessen in artikelen en documenten te begrijpen; Verschillen tussen Noord en Zuid aan te geven; De diversiteit van ontwikkelingslanden te benoemen; De complexiteit van de ontwikkelingsproblematiek te doorgronden; Processen van globalisering te relateren aan processen van ontwikkeling en onderontwikkeling in Zuid; Discussies over ontwikkelingssamenwerking te analyseren; Een opinie te formuleren over de Andere Globalisering -beweging. De sociaal-geografische benadering ten opzichte van ontwikkelingsprocessen te onderscheiden van andere disciplinaire benaderingen.
|
Beschrijving
Deze cursus gaat over de problematiek van ontwikkelingslanden in het perspectief van processen van mondialisering. De vorm waarin de stof wordt gegeven is die van hoor- en discussiecolleges en eenvoudige opdrachten. De cursus volgt de lijn van het handboek en van een literatuurbundel. De cursus begint met een korte kenschets van ontwikkelingslanden (Zuid) en een historisch overzicht van de relaties tussen de westerse wered (Noord) en Zuid. Daarna komen de verschillende aspecten van deze relaties, aspecten van de bestaanswijzen en de ruimtelijke structuur van ontwikkelingslanden aan bod. Daarnaast worden landen- en/of regiostudies gepresenteerd.. Van de studenten wordt verwacht dat zij de opdrachten uitvoeren. Deze cursus is in principe bedoeld voor 1e jaars studenten sociale geografie. De voertaal is Nederlands.
|
Literatuur
- Handboek: R.Potter et al. (2004, 2e editie) Geographies of development. Harlow.
- Literatuur- en tekstbundel.
|