Zoek
English
  Studiegidsen 2008-2009
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica > Bachelor Informatica en Informatiekunde

Domeinmodellering 

Vakcode
IPI003
Studiepunten
6
Periode
eerste semester (N.B. deze cursus begint twee weken later)
Inleiding

Deze cursus behandelt een aantal aspecten die belangrijk zijn binnen de gehele ‘levenscyclus' van informatiesystemen. Essentieel is om het betreffende ‘domein' goed te begrijpen, correct af te bakenen, de belangrijke concepten binnen dat domein te identificeren, hun onderlinge relaties te bepalen, en vast te leggen aan welke beperkingen hun gedrag moet voldoen. We leggen onze bevindingen vast in een conceptueel (data)model, dat niet alleen communicatie over het domein maar ook redeneren over domein en model mogelijk maakt.
Vanuit dat model zullen we delen van het gewenste informatiesysteem, zoals de onderliggende databasestructuur, afleiden.

Je past je kennis toe in een casus.
Leerdoelen

Na deze cursus kan de student:

  1. zinnen in natuurlijke taal omzetten naar de ORM-normaalvorm
  2. uit een domeinbeschrijving systematisch een conceptueel ORM-model afleiden
  3. conceptuele operaties op een domein uitdrukken in termen van de taal ORC
  4. ORC voor ‘formeel redeneren' toepassen binnen eenvoudige systemen
  5. SQL-queries opstellen, ook voor niet-triviale gevallen
  6. een conceptueel model transformeren naar een efficiënte relationele database-structuur onder handhaving van bestaande domein constraints
  7. de relatie uitleggen tussen proces-georiënteerde en feit-georiënteerde aanpak basistechnieken uit de UML toepassen om een conceptueel model te maken en zo'n model transformeren naar ORM of een relationele database-structuur.
Onderwerpen

De cursus is georganiseerd in 2 blokken:

  1. Modeleren en Redeneren:
    • UoD (Universe of Discourse); gecontroleerde taal
    • conceptueel schema; ORM (Object Role Modeling)
    • ORC (voor formuleren eigenschappen en operaties en bewijzen van eigenschappen)
    • formele versus informele wereld
  2. Transformeren en implementeren:
    • SQL: syntax, semantiek, opstellen queries via verfijningen
    • transformatie tussen ORC en SQL
    • ‘relational transformation'; ‘optimized schema', bewaking beperkingsregels
    • Object-Life model; proces gerichte benadering
    • UML (Unified Modeling Language)
Studielastverdeling
  • 45 uur hoorcollege
  • 32 uur projectwerk
  • 15 uur werkcollege
  • 76 uur zelfstudie
Toelichting werkvormen

Een deel van de cursus is taak gestuurd ingericht, met een cyclus van [deels interactieve] hoorcolleges, zelfstudie en oefenopgaven en een nabespreking [plus verdere oefening] tijdens werkcolleges. Elke week staat een bepaald thema centraal.
De ervaring is, dat de studenten die op een goede manier aan de slag gaan met zelfstudie en de oefenopgaven serieus maken, weinig problemen hebben met het halen van toetsen en tentamen.

Het vak is georganiseerd in een tweetal blokken, die echter niet geheel ‘chronologisch' na elkaar komen (zie t.z.t. de gedetailleerde cursusplanning). Mocht je problemen ondervinden bij blok 1, dan biedt zo'n 2e blok de kans om een frisse herstart te maken.

Bij het college hoort een casus, die gedurende het gehele semester doorloopt, en gestructureerd is via deelopdrachten. Aan de casus(deel)opdrachten wordt in groepjes van 3 personen gewerkt.

Toetsvorm

De cursus is onderverdeeld in 2 blokken. Tijdens de cursus zijn voor elk blok een aantal toetsen. Het gemiddelde toetscijfer binnen zo'n blok levert een ‘blokcijfer' op.
Het eindtentamen bestaat uit 2 onderdelen, elk onderdeel correspondeert met zo'n blok.
Bij een ‘voldoende' gemiddelde beoordeling van je casusdeeluitwerkingen, kun je een voldoende ‘blokcijfer' gebruiken als vrijstellend voor dat onderdeel van het eindtentamen (dit geldt niet voor het hertentamen).

Het is essentieel de wekelijkse oefenopdrachten te maken!
Vereiste voorkennis
geen.
Literatuur

Bij dit vak wordt materiaal verstrekt via het Blackboard.
Het collegedictaat staat daar in elektronische vorm.

Bijzonderheden

Deze cursus maakt deel uit van de Da Vinci reeks van cursussen.