Ingangsvoorwaarden
toegelaten zijn tot de researchmaster
|
Inhoud van de cursus
In de cursus "Internationale literatuur en het historisch onderzoek" (HW 5) hebben de studenten kritisch gewerkt met belangrijke literatuur uit hun eigen en uit andere historische subdisciplines en hebben zij gerelateerde teksten gezocht en geëvalueerd. In deze cursus onderzoeken de deelnemers het thema ‘Ideologie, mentaliteit en maatschappelijke praktijk' in het concrete historische verband van hun keuze. Daarbij wordt het spanningsveld tussen ideologie en praktijk onderzocht met behulp van sociaal-economische, politieke en culturele analyses. In het verlengde hiervan is het van belang te constateren dat de cultuurgeschiedenis de laatste decennia tot grote bloei is gekomen. Daarbij is de antropologische benadering van cultuur - als geheel van normen, waarden, geschreven en ongeschreven regels en van voorkeuren en preferenties van mensen - van aanzienlijke betekenis. Deze ontwikkeling is onmiskenbaar van invloed geweest op het klassieke historisch onderzoek inzake culturele, sociaal-economische en politieke vraagstukken. De student maakt met dit spanningsveld en deze benaderingen kennis terwijl hij werkt aan een persoonlijk scriptie-ontwerp waarin de culturele benaderingen en de spanning tussen ideologie, mentaliteit en maatschappelijke praktijk mede zichtbaar worden. Daarbij wordt tevens positie bepaald met betrekking tot de geesteswetenschappelijke oriëntatie in de cursussen HLCS A, B en C. De cursus bestaat uit een gemeenschappelijk deel waarin aan de inbreng van (versies van de) ‘new cultural history' wordt bestudeerd en bediscussieerd. Op welke wijze kan een culturalistische benadering het eigen historisch onderzoek verrijken? Als thema wordt de spanning tussen ideologie, mentaliteit en historische praktijk gekozen. Vragen betreffende de relatie tussen in bronnen waargenomen historische gedragingen van actores en hun culturele context staan centraal. Iedere deelnemer selecteert in overleg met een van de docenten een of meerdere bronnen waarbij hij deze vragen - ook in een breder geesteswetenschappelijk perspectief - behandelt. De student kiest zijn materiaal zodanig dat dit samenvalt met, dan wel direct aansluit op de scriptie. Aan het eind van deze cursus legt de student het ontwerp voor zijn scriptieonderzoek, de onderzoeksmethode en de beredeneerde bibliografie voor aan de begeleidend docent en vervolgens aan zijn medestudenten.
|
Leerdoelen
Na afronding van deze cursus kent de student de meest moderne ‘culturalistische' benaderingen op het gekozen vakgebied en weet die kritisch aan te wenden ten aanzien van meer klassieke benaderingen. De student is in staat een in de internationale literatuur gefundeerd scriptievoorstel te presenteren en te verdedigen, ook in het ruime historische en geesteswetenschappelijke kader.
|
Onderwijsvorm
Dit college wordt gevolgd door alle studenten van de onderzoeksmaster van geschiedenis. Opdrachten worden verbonden met hun gekozen afstudeerrichting. Werkcolleges met opdrachten en presentaties; eindwerkstuk; individuele begeleiding.
|
Toetsvorm
het cijfer wordt gebaseerd op de mondelinge voordrachten, de inbreng in de discussie, de beknopte papers die hierbij als uitgangspunt dienen en het scriptievoorstel (dat circa 3.000 woorden telt)
|
Literatuur
nader bekend te maken
|
Inlichtingen
prof. dr. O. Hekster ()
|