Literatuur
Reader met de volgende teksten: College 1: A.R. Mackor ‘Over de aard en grenzen van kennis.' In: M. van Hees et al. (red) (2003) Kernthema's van de filosofie, pp. 135-147. Amsterdam: Boom.
College 2: Otto Neurath ‘The scientific conception of the world.' In: M. Neurath & Robert S. Cohen (eds) (1979) Empiricism and sociology, pp. 299-310. Dordrecht: Reidel. College 3: Karl Popper ‘Wetenschap, gissingen en weerleggingen.' In: Karl Popper (1978) De groei van kennis, pp. 56-74. Amsterdam: Boom.
College 4: Thomas Kuhn ‘Revolutions as changes of world view.' In: Thomas Kuhn (1970) The structure of scientific revolutions, pp. 111-135. Chicago: The University of Chicago Press.
College 5: Alan Chalmers ‘Theorieën als structuren: Onderzoeksprogramma's.' In: Alan Chalmers (1999) Wat heet wetenschap, pp. 156-175. Amsterdam: Boom.
College 6: Paul Feyerabend (1993) Against Method, pp. 9-32. London: Verso. Alan Chalmers ‘Feyerabends anarchistische wetenschapstheorie.' In: Alan Chalmers (1999) Wat heet wetenschap, pp. 176-187. Amsterdam: Boom.
College 7: Roger Trigg (2001) ‘Objectivity and the sociology of knowledge.' In: R. Trigg, Understanding social science (2001) Second edition, pp. 23-43. Oxford: Blackwell.
College 8: M. Leezenberg & G. de Vries ‘Het ontstaan van de geesteswetenschappen.' In: M. Leezenberg & M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp. 113-131. Amsterdam: Amsterdam University Press. College 9: M. Leezenberg & G. de Vries ‘De hermeneutische traditie.' In: M. Leezenberg & M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp. 133-156. Amsterdam: Amsterdam University Press.
College 10: M. Leezenberg & G. de Vries ‘Postmodernisme en verder.' In: M. Leezenberg & M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp. 199-224. Amsterdam: Amsterdam University Press.
College 11: Chris Buskes ‘Evolutie en religie.' In: Chris Buskes (2006) Evolutionair denken, pp. 267-295. Amsterdam: Nieuwezijds.
College 12: N.v.t. (Responsiecollege).
|