Zoek
English
  Studiegidsen 2010-2011
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Theologie > Faculteit der Theologie

Wetenschapsfilosofie 

Wetenschapsfilosofie voor theologie en religiestudies
Vakcode
BTR104
Studiepunten
5
Niveau
Bachelor 1
Onderwijsvorm
Hoorcollege.
Toetsvorm
Schriftelijk tentamen.
Ingangsvoorwaarden
Geen specifieke voorkennis of vooropleiding vereist.
Doelstelling

Grondige en systematische kennismaking met de wetenschapsfilosofie. Het doel is dat de student wetenschapsfilosofische inzichten leert toepassen op het gebied van de geesteswetenschappen. 

Beschrijving
De cursus biedt een systematische inleiding in de wetenschapsfilosofie. In de eerste helft van de cursus maakt de student kennis met de belangrijkste wetenschapsfilosofen uit de 20ste eeuw, zoals Karl Popper, Thomas Kuhn, Imre Lakatos en Paul Feyerabend. De tweede helft van de cursus is speciaal toegesneden op de filosofie van de geesteswetenschappen. We zullen in het bijzonder stilstaan bij de vraag of de geesteswetenschappen fundamenteel verschillen van de natuurwetenschappen of niet. Onderwerpen die aan de orde komen, zijn o.a. het ontstaan van de geesteswetenschappen, het sociale karakter van kennis, de hermeneutische benadering, en het postmodernisme. In het laatste college besteden we - in het kader van het Darwinjaar - aandacht aan de vraag wat Darwins evolutietheorie betekent voor de religie.
Literatuur

Reader met de volgende teksten:

College 1: A.R. Mackor ‘Over de aard en grenzen van kennis.' In: M. van Hees et
a
l. (red) (2003) Kernthema's van de filosofie, pp. 135-147. Amsterdam: Boom.

College 2: Otto Neurath ‘The scientific conception of the world.' In: M. Neurath &
Robert S. Cohen (eds) (1979) Empiricism and sociology, pp. 299-310. Dordrecht: Reidel.


College 3: Karl Popper ‘Wetenschap, gissingen en weerleggingen.' In: Karl Popper (1978)
De groei van kennis, pp. 56-74. Amsterdam: Boom.


College 4: Thomas Kuhn ‘Revolutions as changes of world view.' In: Thomas
Kuhn (1970) The structure of scientific revolutions, pp. 111-135. Chicago: The
University of Chicago Press.


College 5: Alan Chalmers ‘Theorieën als structuren: Onderzoeksprogramma's.' In:
Alan Chalmers (1999) Wat heet wetenschap, pp. 156-175. Amsterdam: Boom.


College 6: Paul Feyerabend (1993) Against Method, pp. 9-32. London: Verso.
Alan Chalmers ‘Feyerabends anarchistische wetenschapstheorie.' In: Alan Chalmers
(1999) Wat heet wetenschap, pp. 176-187. Amsterdam: Boom.


College 7: Roger Trigg (2001) ‘Objectivity and the sociology of knowledge.' In: R. Trigg,
Understanding social science (2001) Second edition, pp. 23-43. Oxford: Blackwell.

 

College 8: M. Leezenberg & G. de Vries ‘Het ontstaan van de geesteswetenschappen.' In:
M. Leezenberg & M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp.
113-131. Amsterdam: Amsterdam University Press.


College 9: M. Leezenberg & G. de Vries ‘De hermeneutische traditie.' In: M. Leezenberg
& M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp. 133-156.
Amsterdam: Amsterdam University Press.


College 10: M. Leezenberg & G. de Vries ‘Postmodernisme en verder.' In: M. Leezenberg
& M. de Vries (2001) Wetenschapsfilosofie voor geesteswetenschappen, pp. 199-224.
Amsterdam: Amsterdam University Press.


College 11: Chris Buskes ‘Evolutie en religie.' In: Chris Buskes (2006) Evolutionair
denken
, pp. 267-295. Amsterdam: Nieuwezijds.


College 12: N.v.t. (Responsiecollege).

Spreekuur
Op afspraak ()
Inschrijving College
Via de Studenten Portal