Search
Nederlands
  Prospectuses 2011-2012
Radboud universityProspectusesFaculty of Social Sciences > 2011-2012 Pedagogische Wetenschappen en Onderwijskunde

Stage orthopedagogiek: gezin en gedrag 

Internship family and child care studies
(Course ID)
Vakcode
SOW-PWMGG010
(Credits)
Studiepunten
20
(Scheduled)
Periode
all periods
Niveau (Level)
PW.M.OGG
Toelatingsvoorwaarden (Prerequisites)
  • Een afgeronde propedeuse Pedagogische Wetenschappen en minimaal 110 EC behaald in het B2 en B3–jaar;
  • 110 EC behaald in het vrijstellingenprogramma.
  • Vóór aanvang van de stage voldoende resultaat behaald op tenminste de volgende onderdelen:
    - Klinisch practicum
    - Behandelingsmethodiek
    - Methodiek van de psychodiagnostiek
    - Psychometrie.
Doelstelling (Objectives)
  • Het oefenen van activiteiten en het ontwikkelen van een persoonlijke en theoretische visie omtrent het totale hulpverleningspakket. Op deze manier kan de toekomstige hulpverlener ervaren wat het betekent om als gedragswetenschapper / orthopedagoog werkzaam te zijn;
  • Het leren bedrijven van diagnostiek;
  • Het plannen én uitvoeren van behandelingen;
  • Onder supervisie alle facetten van het werk leren kennen;
  • De studenten worden in een leersituatie geplaatst. Dit doet enerzijds een beroep op (steeds meer) zelfstandig en verantwoordelijk functioneren in een team van medewerkers, naarmate de stage vordert. En biedt anderzijds de veiligheid van het onder begeleiding werken en niet aansprakelijk zijn voor de te nemen beslissingen.
  • Centraal in deze doelstellingen staat vaardigheidstraining en attitudevorming.
eindtermen
1.1; 1.2; 1.3; 1.4; 1.5; 1.6; 2.1; 2.3; 3.1; 3.2; 3.3; 3.4 • De student kan als basisorthopedagoog functioneren. Dit houdt in dat hij/zij in staat is de basale werkzaamheden ten behoeve van diagnostiek en behandeling uit te voeren dan wel te begeleiden vanuit een staffunctie; • Algemene en vakspecifieke sociale en communicatieve vaardigheden zijn dermate ontwikkeld dat de student in staat is zowel in individuele als groepsprocessen adequaat te functioneren met als doel het observeren, analyseren, interpreteren van en rapporteren over deze processen; • De student kan praktisch, theoretisch en persoongericht reflecteren op zijn / haar functioneren als orthopedagoog; • De student is in staat relevante orthopedagogische informatie te verzamelen en over te dragen op collega’s (zie PWMGG050) • De eindtermen van de stage zijn de begintermen van programma's die verdere postacademische opleiding tot doel hebben (NVO-generalisten opleiding; de opleiding tot GZ-psycholoog).
Inhoud / Omschrijving (Contents)
  • Diagnostiek, zie verder bij Casuïstiek [PWMGG020]
  • Directe en indirecte hulpverlening:
    1. individuele begeleiding van kinderen, adolescenten en jongvolwassenen;
    2. begeleiding van voor het kind betekenisvolle personen uit zijn omgeving (m.n. opvoeders);
    3. oefenen in/met coördinatiewerkzaamheden, waaronder coördinatie van psychologisch, pedagogisch en didactisch onderzoek alsmede coördinatie en begeleiding van behandelaars en behandelteams (m.n. leefgroepen).
  • Beleidswerkzaarmheden:
    1. behandelingsbeleid;
    2. organisatiebeleid.
Literatuur (Literature)
De inhoud van het meest recente 'Stageboek' (op Blackboard) wordt als bekend beschouwd vanaf de start van de sollicitaties.
Werkvormen (Teaching methods)

De stagiaires zoeken geheel zelfstandig een stageplaats. Bij voorkeur uit de instellingen waarmee onze afdeling contacten heeft en welke dus reeds als stageplaats goedgekeurd / gescreend zijn (zie blackboard)
• Planning van de stage:
   De stage is gebaseerd op een goedgekeurd stageplan.
• Praktische oefening:
   Het stage lopen vindt in principe, in het geval van een geïntegreerde stage, plaats van begin september tot de eerste week van juni gedurende  39 weken,  drie dagen per week (m.u.v. vakantiedagen).
   Tijdens deze 3 dagen moet óók gewerkt worden aan de opdrachten voor casuïstiek [PWMGG020]
   De stage is verdeeld in vier fasen: introductiefase, intensiveringsfase, zelfstandigheids-fase en de integratiefase.
• Begeleiding:
  - Op de stageplaats:
     • van de stagebegeleider: één maal per week een begeleidingsgesprek van 1 uur
     • van anderen: directe supervisie rond concrete taken
  - Op de RU:
     • nadat aan de student half september een RU-begeleider is toegewezen (wacht totdat de betreffende docent je per e-mail uitnodigt voor een eerste begeleidings-bijeenkomst) vinden er in de loop van het jaar begeleidingsgesprekken plaats in groepen van maximaal 10 - 12 personen.
• Evaluatie:
   Evaluaties vinden plaats op basis van door de Orthopedagoog in Opleiding aangeleverde evaluatieverslagen. 
   Er zijn twee evaluatiemomenten:
    - Tussenevaluatie: nà de tweede fase (in januari). Het gesprek vindt plaats op de instelling zélf;
    - Eindevaluatie: aan het eind van de vierde fase (in mei/juni). De instellingsbegeleider schrijft een eindbeoordeling. Het eindgesprek vindt 
      (in aanwezigheid van de instellingsbegeleider) op de RU plaats.

Inlichtingen (Information)
zie Blackboard (via Opleiding PWO --> Masteropleiding PWO --> Stage Orthopedagogiek: Gezin en Gedrag
Coördinerend docent
dr. E.J.M. van Aarle(coördinator); drs. K. Schraa (coördinator); verschillende docenten/stagebegeleiders
Toetsingsvorm (Examination)

De toetsing vindt zowel tussentijds als na beëindiging van de stage plaats.

Inschrijving college ( Enrollment )
In november van het jaar voorafgaand aan de stage vindt er voor alle studenten van het B3-jaar een stage voorlichtingsbijeenkomst plaats.
Na bestudering van het draaiboek kan er gesolliciteerd worden.
Indien aangenomen volgt hierna aanmelding en invulling van het electronisch formulier (zie Blackboard)
Indien studenten in september (bij aanvang van de stage) niet voldoen aan de toelatingseisen volgt uitschrijving.
Inschrijving tentamen ( Exam enrollment )
Through Student Portal