Zoek
English
  Studiegidsen 2011-2012
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Natuurwetenschappen, Wiskunde en Informatica > Bachelor Informatica en Informatiekunde

Kwaliteitsbewaking en evaluatie van het onderwijs 

Kwaliteitsbewaking en kwaliteitsverbetering van het onderwijs zijn belangrijke zaken. Daarbij spelen de studenten een voorname rol, want zij zijn immers de consumenten van dat onderwijs. Om de kwaliteit van het onderwijs goed te kunnen bewaken is een samenspel tussen studenten, docenten en opleidingscommissie nodig. De hoofdtaak van de opleidingscommissie is zorg te dragen voor deze kwaliteitsbewaking. In deze commissie zijn docenten en studenten vertegenwoordigd.

Een belangrijk middel om de kwaliteit van het onderwijs te bewaken is de zogenaamde cursusenquête. Daarin kunnen studenten aangeven wat ze van het onderwijs vinden. Met de uitkomsten van deze evaluaties kunnen stappen ondernomen worden om de kwaliteit van het onderwijs verder te verbeteren. Binnen FNWI is een paar jaar geleden de elektronische enquête ingevoerd. Met ingang van studiejaar 2011-2012 zal daarvoor gebruik worden gemaakt van een nieuw platform.

Wij bevelen studenten van harte aan om deze enquêtes in te vullen.

Eerstejaars studenten bij de opleidingen Informatica en Informatiekunde hoeven niet voor elke cursus een (elektronisch) formulier in te vullen. Voor het eerstejaars onderwijs wordt tweemaal per jaar een semesterevaluatie afgenomen en eerstejaarsstudenten kunnen daarmee in 1 keer hun cursussen van het najaars- of voorjaarssemester evalueren. Bij de vragen bestaat uiteraard wel de mogelijkheid om per cursus commentaar (positief mag ook) te geven.

Per cursus worden vervolgens de gegevens verzameld en dit resulteert onder andere in een rapportcijfer voor de cursus. Als dat cijfer lager is dan 7.0, dan vindt in elk geval de opleidingscommissie dat de onderwijsdirectie na moet gaan hoe dat komt. De docent zal, zonodig samen met de onderwijsdirectie of een collega, verbeterpunten aangeven, waarvan een onderwijscyclus later wordt nagegaan of die geleid hebben tot een beter resultaat.

Op basis van de resultaten van de enquête schrijven docenten ook een evaluatie van hun onderwijs, en deze evaluatie wordt besproken in de Onderwijsdirectie en de Opleidingscommissie. Indien nodig worden onderwijsverbeteringen voorgesteld en geimplementeerd. Deze kunnen, bijvoorbeeld, inhouden: 

  • verbetering van cursusmateriaal, bijvoorbeeld achtergrondliteratuur of collegedictaat
  • coaching of een "BKO-traject" (Basiskwalificatie Onderwijs) voor de docent
  • een verandering in de organisatie van de cursus
  • kleinere werkgroepen of een andere verdeling van werkgroepen
  • veranderingen met betrekking tot de inhoud van de cursus

Het is zowel voor de onderwijsdirectie als voor de opleidingscommissie van groot belang dat studenten hun mening over de kwaliteit van het onderwijs doorgeven. Maar ook voor studenten zelf is dit de manier om mee te werken aan verbetering van het onderwijs - in ieder geval ten behoeve van latere groepen. Jouw input kan helpen ons onderwijs te verbeteren!

Let op:
Als je al tijdens de cursus belangrijke problemen constateert, en niet wilt wachten tot de enquête, bespreek deze problemen dan allereerst met de docent zelf. Mocht dit niet tot een oplossing leiden, neem dan contact op met de studentleden van de opleidingscommissie , die deze problemen in de opleidingscommissie of onderwijsdirectie kunnen aankaarten.