Werkvormen
- 16 uur hoorcollege
- 16 uur werkcollege
|
Leerdoelen
De student maakt kennis met de formele kant van het wiskundig redeneren: - De inductive definitie van de verzameling van de formules van de uitspraakrekening.
- De begrippen logisch waar en logisch gevolg; voegtekens uitdrukken in andere voegtekens.
- Brouwers kritiek op de klassieke logica, de discussie over het beginsel van de uitgesloten derde en het bewijs uit het ongerijmde.
- Afleidingen op de natuurlijke manier die werd voorgesteld door G. Gentzen.
- De consistentiestelling en de volledigheidsstelling voor de uitspraakrekening.
- Driewaardige logica als een hulpmiddel om te zien dat soms afleidingen die het beginsel van de uitgesloten derde vermijden niet mogelijk zijn.
- Afleidingen zoals gedefinieerd door G.Frege en D.Hilbert; het deductietheorema van J.Herbrand.
- De compactheidsstelling
|
Beschrijving
De formules van de uitspraakrekening en de begrippen logisch waar en logisch gevolg. Voegtekens uitdrukken in andere voegtekens. De discussie over het beginsel van de uitgesloten derde en het bewijs uit het ongerijmde. Afleidingen op de manier die werd voorgesteld door G. Gentzen. De consistentiestelling en de volledigheidsstelling voor de uitspraakrekening. Driewaardige logica als een hulpmiddel om te zien dat sommige afleidingen niet mogelijk zijn wanneer men weigert uit het ongerijmde te redeneren. Afleidingen op de manier van Frege en Hilbert en het deductietheorema. De compactheidsstelling voor de uitspraakrekening.
|
Tentaminering
Schriftelijk tentamen, waarbij goed gemaakte huiswerkopgaven een positieve invloed op het eindresultaat kunnen hebben.
|
Literatuur
Dictaat
|