Pedagogical and psychological perspectives on eating behaviors and addictive behaviors
Niveau
PW.M.OGG
|
Doelstelling
Aan het eind van de cursus kan de student kan relaties leggen tussen etiologie, preventie, behandeling en onderzoek in eetstoornissen en verslaving. Tevens is de student in staat om de verschillende theoretische modellen en enkele daarbij behorende onderzoeksparadigma's en behandelingsvormen uit te werken en kritisch te evalueren.
|
eindtermen
1.3; 1.4; 1.5; 1.6; 2.2
|
Inhoud / Omschrijving
Deze cursus biedt een overzicht van verschillende theoretische modellen naar ontstaan en handhaven van eetstoornissen en verslaving en hoe deze in onderzoek in (experimentele) paradigma's kunnen worden geoperationaliseerd. Ook is er aandacht voor preventie en komen mogelijke behandelingsvormen aan de orde. Daarnaast is er aandacht voor het perspectief van ervaringsdeskundigen.
|
Literatuur
Wordt nog bekendgemaakt i.v.m. gastcolleges
|
Werkvormen
Hoorcolleges door gastdocenten, deskundigen in onderzoek, behandeling en preventie.
|
Inlichtingen
inlichtingen: dr. R. Otten, tel. 3612713, e-mail:
|
Coördinerend docent
dr. R. Otten en dr. T. van Strien
|
Toetsingsvorm
Take-home examen. Het tentamen zal bestaan uit een aantal vragen per onderdeel (eetstoornissen en verslaving) die mbv de opgedane kennis in de hoorcolleges en de literatuur beantwoord dient te worden. De student laat zien vanuit het perspectief van resp. etiologie, preventie, behandeling en onderzoek na te kunnen denken over factoren die van invloed zijn in eetstoornissen en verslaving en de student laat zien te kunnen schakelen tussen theorie, etiologie, preventie, behandeling en onderzoek.
|
Bijzonderheden
Deze cursus staat uitdrukkelijk open voor studenten uit andere studies, bijvoorbeeld psychologie en geneeskunde.
|
Inschrijving college
|
Inschrijving tentamen n.v.t. |