Zoek
English
  Studiegidsen 2012-2013
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Letteren > Bachelor Duitse taal en cultuur

Forschung und Didaktik DaF (Deutsch als Fremdsprache) 


Vakcode
LET-DTC2204
Studiepunten
5
Periode
3-4
Niveau
4
Ingangsvoorwaarden

Goede kennis van de Duitse taal. De DTC Ba 1 en BA 2 cursussen 'Sprachlernen in Theorie und Praxis' en 'Grammatiken: Sprachtheorie und Unterricht' moeten succesvol afgesloten zijn.

 

Inhoud van de cursus
Deze cursus geeft een overzicht van de inhoud, onderzoekszwaartepunten, werkgebieden en didactische concepten van het leer- en onderzoeksgebied DaF (= Deutsch als Fremdsprache). Er wordt uitgegaan van ontwikkelingen in het onderzoek en de didactiek in de afgelopen decennia. Centraal hierbij staat de omschakeling van theoretische veronderstellingen en onderzoeksresultaten naar taaltoetsen en creatieve, innovatieve, op handelings- en productie gerichte onderwijsconcepten. Hierbij worden onderwijsboeken en materialen met betrekking tot de bestaande theoretische concepten en hun methodische omzetting geanalyseerd. Tevens wordt er gekeken of zij geschikt zijn voor het onderwijs. Hierbij wordt ingegaan op de taal-, land-, cultuurkundige en literaire beginselen van het vakgebied DaF. Ook komt het onderzoek naar taaldidactiek en taalverwerving, het leren van een vreemde taal en de hieruit resulterende onderzoeksmethoden aan bod.

 

Leerdoelen
Uitgebreide kennis van de ontwikkeling en actuele relevante thema’s op het gebied van het onderzoek naar DaF met als zwaartepunt Duits als L2 in Nederland en in Duitsland. Hierbij staat het samenhang van het vakgebied bestaand uit de verschillende deeldisciplines (o.a. taal-, land-, cultuur- en letterkunde) centraal.
Ze krijgen een overzicht over de inhoud, werkgebieden, onderzoeksvragen, onderzoeksmethoden en didactiek van het vakgebied en kunnen deze zelfstandig analyseren.
De studenten leren materialen, taaltoetsen en cursusconcepten op theoretische concepten en didactisch-methodische kwaliteit te beoordelen.
Tevens leren ze geschikte onderwijsmaterialen en taaltoetsen te ontwikkelen, die op door de wetenschap verworven inzichten gebaseerd zijn.
Hierdoor krijgen de studenten inzicht in het arbeidsveld DaF resp. algemene vreemdetaalverwerving en -training (bijvoorbeeld als docent, taalcoach, toets- en leermateriaalontwikkelaar).

 

Onderwijsvorm

Werkcollege met actieve deelname (discussie, presentatie, feedback, schrijfopdrachten, het analyseren, toetsen en opzetten van onderwijsmateriaal en taaltoetsen).

Contacturen per week
3 uur per week
Toetsvorm

Aanwezigheidsnorm (100%), afwezigheid voorafgaand aan college melden bij de docent. Opdrachten en tentamen (mondeling en schriftelijk).

Literatuur

Aan het begin van het college wordt een literatuurlijst met informatie over aan te schaffen literatuur bekendgemaakt.

Inlichtingen
dr. S. Jentges: