Zoek
English
  Studiegidsen 2012-2013
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Letteren > Bachelor Geschiedenis

Core curriculum Geesteswetenschappen 

Het core curriculum Geesteswetenschappen heeft een tweeledig doel. Enerzijds ontwikkelen studenten zicht op de geesteswetenschappelijke aard en oorsprong van de opleiding die ze volgen en worden ze zich bewust van hetgeen bindend is binnen dit domein, wat de benadering, methoden en werkwijzen betreft. Anderzijds vergroten ze hun inzicht in de waarde van de geesteswetenschappen in de huidige samenleving in het algemeen en van de praktische aanwending van de (methodologische) kennis vanuit hun major-opleiding in het bijzonder. Geesteswetenschappers hebben een belangrijke maatschappelijke rol te vervullen als cultuurdragers en cultuuroverdragers. Het core curriculum draagt bij tot de kennis, vaardigheden, inzichten en attitudes die in dat kader worden gevormd en die uiteraard ook over de grenzen van het eigen (major-) vakgebied heen gaan. Met andere woorden: het core curriculum besteedt expliciet aandacht aan de vorming tot multidisciplinair georiënteerde geesteswetenschappers,   met zicht op de betekenis van de eigen discipline voor de samenleving.

Voor alle studenten die per september 2012 beginnen of in 2011 zijn begonnen aan een bacheloropleiding binnen de Faculteit der Letteren (FdL) of de Faculteit der Filosofie, Theologie en Religiewetenschappen (FFTR) is in het bachelorprogramma een ‘core curriculum Geesteswetenschappen’ opgenomen. Dit curriculum bestaat uit drie vakken van elk 5 studiepunten:

Vak 1: wijsgerige reflectie:
In het kader van dit vak worden via wijsgerige reflectie de basis en de grenzen van de eigen discipline verkend. Doel is een principieel kritische, d.w.z. academische, vragende houding te bevorderen, zowel ten aanzien van kennis als ook ten aanzien van het eigen  leerproces. De colleges worden afgestemd op het vakgebied dat centraal staat in de major van de student. Voor studenten Geschiedenis is de cursus Geschiedfilosofie I het eerste vak van het het core curriculum.

Vak 2: kennis en inzichten in de humaniora:
Alle studenten van de FdL en FFTR maken een keuze uit een gezamenlijk aanbod van vooralsnog acht cursussen. Dit vak wordt gegeven in het eerste semester, periode 1 en 2,  en is bij de opleiding geschiedenis in B3 geplaatst. Omdat andere opleidingen dit vak in B2 hebben geplaatst zullen zowel 2e als 3e jaarsstudenten eraan deelnemen.

Het betreft de volgende vakken:

  • Oorsprong en theorie van de interpretatie: kennen en begrijpen in de geesteswetenschappen
  • Intellectuele geschiedenis van het Christendom
  • De oudheid en haar voortleven in de Europese cultuur
  • Anders zien. Beeldconventies in transformatie
  • Van Homerus tot Heaney: meesterwerken uit de Europese letterkunde
  • Jodendom, christendom, islam: Oorsprong, conflict, en dialoog
  • Woorden: vorm en betekenis in context

Al deze vakken worden verzorgd in de vorm van hoorcolleges; de toetsvorm is een schriftelijk tentamen.

Vak 3: Geesteswetenschappen en samenleving:
Dit vak bestaat uit twee delen:
Eerste deel - ‘de kritische academicus': studenten vanuit alle GW-opleidingen komen samen in werkgroepen en maken aan de hand van thema's uit het eigen vakgebied aan elkaar duidelijk wat academisch denken is.
Tweede deel - ‘de academicus aan het werk': studenten vanuit alle GW-opleidingen komen samen in werkgroepen en verwerven competenties om zich overtuigend te presenteren op de arbeidsmarkt. Dit onderdeel is expliciet bedoeld als ‘oriëntatie op de arbeidsmarkt'.

Dit vak wordt verzorgd in het tweede semester, periode 3 en 4. Het is bij de opleiding geschiedenis in B3 geplaatst.  Omdat andere opleidingen dit vak in B2 hebben geplaatst zullen zowel 2e als 3e jaarsstudenten eraan deelnemen..