Search
Nederlands
  Prospectuses 2012-2013
Radboud universityProspectusesNijmegen School of Management > Bedrijfskunde

Ondernemerschap in sociaal-cultureel perspectief 

(Course ID)
Vakcode
MAN-BKV52
(Credits)
Studiepunten
6
(Period)
Periode
quarter 4
(Level)
Niveau
KV
(Course Co-ordinator)
Cursuscoördinator
dr. C. Essers
Tentaminering (Examination)
opdrachten + presentatie
Vereiste voorkennis (Prerequisites)

Kennis van kwalitatieve methoden is gewenst maar niet persé noodzakelijk. Wel is een echte interesse in de toepassing van kwalitatieve methoden, naast uiteraard de vakinhoud, van belang.

Keuzevak (Optional Course) (Not applicable if the course is a compulsory part of the Education)
Yes.
Leerdoelen (Objectives)

Inzicht verschaffen in de belangrijkste theorieën ten aanzien van ondernemerschap in sociaal-cultureel perspectief, en middels hoorcolleges, discussies en opdrachten een betere kijk krijgen op hoe sociaal-culturele factoren en aspecten van invloed zijn op (succesvol) ondernemerschap. Hoe staan verschillende deelidentiteiten in verband met de ondernemersidentiteit, en welke kansen maar ook barrières ondervindt je als ondernemer vanwege de combinatie van deze deelidentiteiten (en hoe kun je hier slim/strategisch mee omgaan om toch succesvol te kunnen zijn als ondernemer)?

We zullen dit proberen helder te krijgen middels het eerder genoemde levensverhaalinterview (incl. het essay waarin je de ondernemer en zijn/haar leven, de manier waarop hij/zij begonnen is, en zijn/haar deelidentiteiten in relatie tot zijn/haar ondernemersidentiteit analyseert), alsook het essay waarin je op je eigen ondernemendheid in relatie tot jouw deelidentiteiten reflecteert. En daarnaast zul je tijdens de twee gastcolleges ook van gedachten kunnen wisselen over deze onderwerpen met bestaande ondernemers.

Beschrijving (Contents)

Dit keuzevak richt zich voornamelijk op het concrete begrip ondernemerschap van individuen die vanuit verschillende sociaal-culturele contexten hun eigen bedrijf zijn gestart of willen starten. Maar ook het idee van ondernemendheid dat professionals binnen organisaties kunnen bezigen en ambiëren zal aan bod komen. Het vak bevat enerzijds een zeer praktische component daar dit vak ook echt op de beroepspraktijk van bestaande ondernemers ingaat en je deze door middel van theorieën analyseert, maar bereid je anderzijds ook goed voor op bijvoorbeeld je Bachelor Thesis (middels het uitvoeren van een levensverhaalinterview met een echte ondernemer en het schrijven van twee essays). Bovendien verschaft het de deelnemende studenten verschillende raamwerken en ideeën om bij hun eigen ondernemendheid (of dit nu in concreet ondernemerschap uitmondt of niet) stil te staan, en te reflecteren op de factoren die van invloed zijn op hun ondernemendheid. ‘Schuilt er een ondernemer in mij’, is dan ook een van de vragen waarover we zullen gaan nadenken en waar mogelijk praten. Juist op dit punt van je studie, waarop je een keuze moet maken voor óf een vervolgstudie, óf een baan, eventueel als zelfstandige, kan deze reflectie een goede bijdrage leveren aan dit besluitvormingsproces.
            De opzet van het vak is als volgt. Er zijn 7 hoorcolleges (inclusief gastcolleges van/met ondernemers, en de laatste is een werkcollege), die allen een interactieve opzet hebben vanwege het feit dat je in twee- of drietallen op de literatuur gebaseerde stellingen moet formuleren en inleveren, en deze gebruikt zullen worden voor een levendige discussie tijdens het college. Daarnaast ga je een levensverhaalinterview houden met een bestaande (eventueel door de universiteit aangeleverde) ondernemer, alsook een analyse en essay van dit levensverhaalinterview maken. Je zult als deelnemende student deze analyses/essays tijdens de laatste bijeenkomst in een workshopachtige setting presenteren, met als publiek enkele van de geïnterviewde ondernemers. Tenslotte zul je een tweede essay gaan schrijven, welke een hoog ‘zelfonderzoekend’ gehalte zal hebben. In dit essay zal je namelijk gaan beschrijven welke ‘triggers’ en (sociaal-culturele) determinanten ten aanzien van ondernemerschap zoals gehoord in de eerdere colleges je bij jezelf herkent, en zal je gaan reflecteren op hoe je verschillende deelidentiteiten van invloed zijn op je eigen ondernemendheid/ondernemerschap.

Literatuur (Literature)
Artikelen