Search
Nederlands
  Prospectuses 2012-2013
Radboud universityProspectusesNijmegen School of Management > Geografie, Planologie en Milieu

Mapping 1.0 

(Course ID)
Vakcode
MAN-BCU105
(Credits)
Studiepunten
6
(Period)
Periode
quarter 3 en 4
(Level)
Niveau
Ba 1
(Course Co-ordinator)
Cursuscoördinator
dr. ir. L.J. Carton
Tentaminering (Examination)

Schriftelijk tentamen + werkstuk

Vereiste voorkennis (Prerequisites)
geen verplichte voorkennis. Met concepten over het ‘kijken naar ruimte’, ‘ruimtelijk handelen’, ‘menselijke verhouding tot en ontworsteling aan de beperkingen van fysiek-ruimtelijke systemen’ maakt de cursus gebruik van manieren van denken die voortbouwen op cursussen als Inleiding GPM .
Keuzevak (Optional Course) (Not applicable if the course is a compulsory part of the Education)
Yes.
Leerdoelen (Objectives)

Na afloop van de cursus Mapping 1.0: 

  1. Heb je een basaal begrip van de historische ontwikkeling, maatschappelijke betekenis en geopolitieke belang van kaarten als representatie en visuele communicatie van de ruimte
  2. Ontwikkel je basisvaardigheden en basiskennis in het werken met GIS (Geografische Informatie Systemen), geo-informatie en kartografie
  3. Kun je zelf een (GIS-) kaart ontwerpen en vervaardigen;
    • waarbij je je als -creatieve- kaartenmaker bewust bent van de rollen, functie en context van kaarten in het ruimtelijk plan, ontwerp en besluitvormingsproces
    • en ontwikkel je vaardigheid in het wetenschappelijk valide, maatschappelijk relevant en esthetisch vormgeven van (digitale) kaarten voor de representatie, visualisatie en communicatie van concrete ruimtelijke situaties
  4. Heb je een basaal begrip van het sociaal-technische proces waarin ruimtelijke informatie geproduceerd, geanalyseren, geinterpreteerd, gevisualiseerd, gecommuniceerd en gebruikt wordt, en herken je geopolitieke en ethische afwegingen in het proces van Mapping. 
Beschrijving (Contents)

In dit vak staat de “verbeelding van de ruimte” centraal. Kaarten zijn bij uitstek grafische representaties die mensen gebruiken om zich ruimtelijk te oriënteren. In dit vak leren studenten achtergronden, vaardigheden en reflectie op de kennis, kunde en kunst van het maken en gebruiken van kaarten t.b.v. het representeren van ruimte, met ‘de kaart’ als het centrale object.
In het vak wordt aandacht besteed aan zowel het leren ontwerpen en maken van kaarten alsook aan reflectie op de maatschappelijke betekenis en geo-politieke belangen van kaarten. Ook de esthetische en ethische aspecten in het proces van mapping en kartografie komen aan bod. Onderdeel van het vak is een introductietraining in het werken met Geografische Informatie Systemen (GIS), inclusief de werking van GIS, het kunnen uitvoeren van eenvoudige ruimtelijke analyses, en het documenteren en weergeven van analyseresultaten met behulp van (digitale) kaartbeelden. 

 

Literatuur (Literature)
  1. Boek: Heywood, Ian, Sarah Cornelius and Steve Carter (2011) An Introduction to Geographical Information Systems, fourth edition. London: Pearson Prentice Hall. 
  2. Artikelen (wordt bekend gemaakt)