De bedoeling van het Core Curriculum Geesteswetenschappen is dat je je bewust wordt van de historische herkomst van de geesteswetenschappen en van de waarde van de humaniora in de huidige samenleving. Enerzijds ontwikkel je zicht op de geesteswetenschappelijke aard en oorsprong van je opleiding en word je je bewust van hetgeen bindend is binnen het geesteswetenschappenlijk domein, wat benadering, methoden en werkwijzen betreft. Anderzijds vergroot je je inzicht in de waarde van de geesteswetenschappen in de huidige samenleving in het algemeen en van de praktische aanwending van de (methodologische) kennis vanuit je opleiding in het bijzonder.
Geesteswetenschappers hebben een belangrijke maatschappelijke rol te vervullen als cultuurdragers en cultuuroverdragers. Het core curriculum draagt bij tot de kennis, vaardigheden, inzichten en attitudes die in dat kader worden gevormd en die uiteraard ook over de grenzen van het eigen (major-) vakgebied heen gaan. Met andere woorden: het core curriculum besteedt expliciet aandacht aan de vorming tot multidisciplinair georiënteerde geesteswetenschappers, met zicht op de betekenis van de eigen discipline voor de samenleving.
Core Curriculumvak 1, 2 en 3
Core curriculumvak 1 en 3 liggen voor elke opleiding vast; je kunt in het overzicht van je curriculum zien welke vakken je hier moet volgen. Voor core curriculumvak 2 maak je een keuze uit één van onderstaande vakken:
Vaknaam | Vakcode | EC | Verzorgende opleiding |
- Oorsprong en theorie van de interpretatie: kennen en begrijpen in de geesteswetenschappen | FTR-FICC200 | 5 EC | Filosofie |
- Intellectuele geschiedenis van het Christendom | FTR-THCC200 | 5 EC | Theologie |
- De oudheid en haar voortleven in de Europese cultuur | LET-GLTCCC200 | 5 EC | Griekse en Latijnse Taal en Cultuur |
- Anders zien. Beeldconventies in transformatie | LET-KGCC200 | 5 EC | Kunstgeschiedenis |
- Van Homerus tot Heaney: Meesterwerken uit de Europese Letterkunde | LET-ACWCC200 | 5 EC | Algemene Cultuurwetenschappen |
- Jodendom, christendom, islam: Oorsprong, conflict, en dialoog | FTR-RSCC200 | 5 EC | Religiestudies |
- Woorden: vorm en betekenis in context | LET-TWCC200 | 5 EC | Taal en Cultuurstudies |
Rooster CC2
Aangezien de vakken door studenten van meerdere opleidingen gevolgd moeten kunnen worden, zijn de collegetijden en de herkansingen centraal vastgesteld: alle vakken worden gegeven in semester 1, op dinsdagmiddag van 15.45-18.30 (3-uurs vak).
Tentamendatum: dinsdagmiddag 8 januari 2013 van 15.45 tot 18.30 uur
Herkansing: dinsdagmiddag 2 april 2013 van 15.45 tot 18.30 uur
Inschrijving
Voor Core Curriculum vak 2 dien je je in te schrijven in de periode van 15 juni - 30 juni.