Zoek
English
  Studiegidsen 2012-2013
Radboud UniversiteitStudiegidsenFaculteit der Sociale Wetenschappen > 2012/2013 Genderstudies

Onderzoekscollege Actuele Geschiedenis: Vrouwen en kinderen eerst! Vrouwen als vluchteling in Nederland 1918 – 1995 


Vakcode
LET-GEMOCAG12
Studiepunten
10
Periode
3 en 4
Doelstelling

Na afloop van de cursus

  • Ben je in staat om aan de hand van een specifiek onderwerp de noodzakelijke stappen in historisch-wetenschappelijk onderzoek te zetten, leidend van keuze van onderwerp en vraagstelling, materiaal en methoden tot conclusies en verslaglegging (mondeling en schriftelijk);
  • Heb je kennis van de geschiedenis van vluchtelingen, asielbeleid en gender, en inzicht in de theorieën van gender, migratiegeschiedenis, en de theorie ‘making up people' van de filosoof Ian Hacking;
  • Kun je deze theorieën toepassen op het bronnenmateriaal;
  • Ben je in staat historisch bronnenmateriaal in archieven en digitale bestanden - in het bijzonder over de geschiedenis van vrouwen als vluchteling zoeken, selecteren, analyseren en interpreteren;
  • Kun je de relevante onderzoeksmethoden kiezen en hanteren;
  • Ben je in staat te reflecteren op structurele verandering en continuïteit met betrekking tot het asielbeleid en op de relatie tussen beleid(sverandering) en individuele identiteit.
  • Kun je je werkzaamheden mede op basis van feedback van anderen evalueren en verbeteren;
  • Ben je in staat in een academische stijl mondeling en schriftelijk verslag te doen van je onderzoek.
Inhoud / Omschrijving
Het asielbeleid en de opvang van vluchtelingen is nu al ruim twee decennia lang aanleiding tot verhit politiek debat. In dit college onderzoeken we de structurele achtergrond van patronen en veranderingen hierin, en de effecten daarvan op de vluchtelingen zelf. De focus ligt daarbij op beelden over en behandeling van vrouwen als vluchteling. Daartoe duiken we in de archieven van toelating en opvang drie verschillende groepen slachtoffers van oorlogsgeweld in Europa: Belgische vluchtelingen (1914-1918), displaced persons na de Tweede Wereldoorlog (1945-1956) en Bosnische asielzoekers aan het begin van de jaren negentig. Die archieven leggen we naast beeldvorming over deze vluchtelingen in de media.

Wat vermeldden media over vrouwen in de genoemde oorlogssituaties? Werden vrouwen als de meer kwetsbare groep eerder en gemakkelijker als vluchteling erkend en opgenomen? Of is de stilte rondom bijvoorbeeld (massa)verkrachtingen in oorlogstijd juist een belemmering geweest om hen als vluchteling te erkennen? Werd er in de opvang van vluchtelingen aandacht besteed aan de specifieke trauma's van vrouwen? Welke verandering en welke continuïteit valt hierin in de twintigste eeuw te ontwaren? Heeft een veranderde omgang met gender en seksualiteit hier een rol in gespeeld?

Tot slot zetten we een stap in de richting van het individuele niveau: we nemen de theorie van filosoof Ian Hacking erbij om te onderzoeken of de manier waarop vluchtelingen worden beoordeeld en behandeld, mogelijk ook hun eigen identiteit mede heeft gevormd.

Inlichtingen
Dr. G. Mak,
Toetsingsvorm
  • wekelijkse bijdrage aan de werkgroep en opdrachten ingeleverd via blackboard (1/4)
  • het zelfstandig schrijven van een onderzoeksopzet (1/4)
  • het maken van een onderzoeksverslag (1/4)
  • het presenteren van onderzoeksresultaten op een studentencongres (1/4)
Inschrijving college
Via de Studenten Portal
Inschrijving tentamen
Via de Studenten Portal